Varumärket Njord Norra Bohuslän invigdes vid ett evenemang på Greby´s i Grebbestad den 15 juni 2007. Händelsen väckte stort massmedialt intresse och rapporterades i Västnytt, TV4-väst, Radio Väst samt i olika lokala tidningar.

Robert Olsson, initiativtagare och yrkesfiskare inledde dagen med att bland annat berätta om arbetet med framtagningen av varumärket, om arbetsgruppen samt varumärkets vision.

Agneta Almeida, konstnär som designat varumärket, avtäckte den sten på vilken varumärket huggs in. Varumärkets utformning har inspirerats av hällristningarna. Med Njord Norra Bohuslän, ett lokalt varumärke, vill man bland annat ta vara på det unika som området (Strömstad och Tanums kommuner) har att erbjuda och här har hällristningarna och världsarvet en central betydelse. Samtidigt visar dessa att ett fiske bedrivits i detta område sedan hällristningarnas tid. Därav har varumärket fått sin karaktäristiska utformning.

Mikael Alexandersson, Alex Gastronomi, har tillsammans med Magnus Andersson, krögare, Lyckornas golfrestaurang, tagit fram en exklusiv lunch på Njord norra Bohusläns egna produkter och vidareförädlade smårätter, vilka serverades av yrkesfiskarena, tillsammans med personal från Alex Gastronomi

Sammanfattning och avrundning stod Ingegerd Johansson för, författare och deltagare i projektet. Hon berättade även om planerna på en kokbok som beskriver Tanum och Strömstads kommuns smultronställen, kopplat till Njord norra Bohusläns produkter och tjänster.

Invigningslunchen:

Vid ankomsten serverades färska skaldjur på platau, bestående av Kravräka, kräfta ( levande kokt), mussla, ostron. Till detta serveras tångbröd, tångknäcke, färskost samt 2 sorters dippsåser

Smårätter

På räka:

Vitlökstekt amerikanare med tryffelpasta toppad med gremoulata

På kräfta:

Gratinerad kräfta med chipotle, apelsin och örter

På makrill:

Marinerad sashimi på makrill serveras med ingefära, brynt smör och riven pepparrot

På musslor:

Skummad musselsoppa smaksatt med vanilj och jordärtskocka.

Robert 2007

 Grundandet 2007