topflashv1

Varumärket Njord Närvaror Norra Bohuslän presenterades vid ett evenemang på Greby´s i Grebbestad den 15 juni 2007. Ett stort antal gäster var inbjudna och händelsen väckte stort massmedialt intresse såväl i Västnytt, TV4 väst, Radio Väst samt i olika västsvenska tidningar.

2008 fanns det tio medlemsföretag i Njord, de flesta fiskare, några kombinerade fiske och upplevelseturism, ett företag var enbart baserat på upplevelseturism och slutligen fanns ett rökeri med delikatessdisk och restaurang. Tre år senare har medlemsantalet mer än fördubblats men fortfarande dominerar fiskeföretagen stort. Som en av pionjärerna uttrycker det: Vår verksamhet har flyttat upp på bryggan också!

Flera av företagarna i Njord deltar i matmässor som t ex Passion för Mat i Göteborg, och liknande arrangemang där fokus är kvalitet och spårbarhet.

Ett betydande utvecklings- och utbildningsarbete pågår inom föreningen.

 mellan bodarna